söndag 21 mars 2010

Fjällen


Det är något speciellt med fjällen! Efter en medioker middag på Fjällräven center i ÖA:s loge men med Modovinst mot Rögle i en obetydlig match fick vi en härlig vecka i Hamrafjället med svärmor, svärfar och senare på veckan anlände även Mickes lillebror Christopher och hans sambo Malin.

Jag hade i och för sig en mycket trevlig kväll på centret med trevliga människor som också vunnit sin plats men maten var inget att hurra för, bara en enkel buffe där inget passade ihop med det andra, tyvärr. Jag har ju ätit deras 3-rätters meny som brukar serveras och massor av gånger i resturangen på luncher och sanningen är enkel: man får det man betalar för och ÖA hade inte slagit på stort men otacksamhet bör man ju hålla för sig själv.......

Jag och Micke klev upp hyffsat tidigt efter att ha sett Anna Bergendahl katastrofalt nog ta hem Melodifestivalsegern ( tråkigare människa får man ju leta efter och med trist låt )

Vi satte kurs mot fjällen där första stopp blev Bjästabacken för att leta efter Mickes slalomhjälm och glasögon men utan framgång tyvärr. Sen stannade vi i Härnösand för att hämta skor som farmor glömt och därefter kaffe i Fröland hos Gun och Sven-Uno som blev glada för ett besök ( Sven-uno är 81 år ) och därefter var vi in i Birsta för att kolla på en ny hjälm till Micke och en hamburgare i bilen under den fortsatta färden. Långt som attans är det, totalt 48 mil enkel för oss. Men vi kom fram till dukat bord och åt en god middag och fick höra om dagens bravader i längdskidspåret som barnen haft med farmor och farfar. Dom hade haft det så bra och var nöjda att dom fått en dag själva med farfars!

På måndag fm. var det dags för matsäck till alla och iväg till slalombacken! Hela veckan förflöt med ganska mediokert och omväxlande väder utan solglimtar men det gjorde inte så mycket för det finns både små grillstugor, lappkåtor att fika i och värmestugor med eller utan servering så vi har verkligen haft det bra och trevligt tillsammans. Vi delade upp oss lite ibland med olika aktiviteter och jag kunde ju inte åka slalom 5 dagar på rad som Micke, Ida och Ella men jag är glad över det som blev och fick ändå njuta av ledigheten och tiden vi alla fick tillsammans. Det blev lite trängre när Chris och Malin kom men det är nyttigt att bokstavligen prova på att vara "Familjen Annorlunda" ett par dagar!

Varje em gick vi till bastun och hade det härligt och vi "hjälptes åt" att tömma 1 liters flaska med Jägermeister under veckan också......

Men allt det roliga har ett slut och vi hade en inte alltför angenäm hemresa som började med att Ida kände sig åksjuk efter knappt 1 timme, lite blek var hon också och piggade på sig när hon fått i sig lite mat. Vi stannade på ett "hak" i Vemdalen och åt lunch, jag åt sallad och de andra åt riktig mat. När vi hade stannat en kort stund i Fröland för att hämta påsk-ägg till flickorna så dröjde det inte länge förrän Ella kräktes ner hela sig i bilen och efter lite klädbyten, sanering av bilbältet osv. Så var det dags för Micke att hastigt be mig stanna ( jag hade fått överta ratten i Härnösand för han kände sig lite hängig ) Han sprang ut och kräktes i en snödriva och färden fortsatte därefter norrut och vi har nog aldrig tyckt att det känts så långt hem någon gång från Härnösand.......

Väl hemma så låg Micke och Ella under täcket och jag och Ida åt middag, tillsammans blev det sängen och flippning mellan det nya programmet "Jakten på Julia" och Körslaget. Efter det plågade jag mig igenom första delen av Millenium-triologin som startade som TV-serie igår och jag visste ju redan innan att den grövsta scenen skulle komma i första delen men ändå såg jag eländet! Ibland funderar man hur man är funtad......

Imorse kl.07 kom Ella upp och var pigg som en lärka och idag har vi inga sviter alls efter gårdagens plump efter den annars så härliga fjällveckan. Långfrukost, solig dag med kaninburs-rengöring, lunch, långpromenad för mig och Micke till Hemköp i Sund samt en massa uppackande och tvättande, så nu är vi på banan igen! Imorgon skoldags för tjejerna efter 14 dagars ledighet och ny arbetsvecka för Micke på det inte alltför muntra stället just nu ( Modo utanför slutspelet märks ju på kontoret! )

Jag själv skall träffa en kurator på Domsjö vårdcentral imorgon, blir spännande. Hon som jag gick till på kirurgen efter operationen blev ju förflyttad så jag har inte varit sen i September så det kan nog vara bra om det ger något. På em kanske Mamma och Pappa kommer förbi efter att Pappa varit på ny återkoll på sjukhuset i Umeå.

Nu skall jag packa upp lite varor som jag fått hem till butiken medan jag var borta samt prismärka lite ljus som kom strax innan vi åkte, så nu känns det verkligen vårfräscht där iallafall!

1 kommentar:

  1. Va härligt ni verkar ha haft det förutom avslutningen i bilen hem. Vi har också lekt fam. Annorlunda men vi är glada att det bara är en helg men mysigt är det. Extra kul är det att ungdomarna vill följa med.

    SvaraRadera