söndag 16 maj 2010

Långhelgs-resume


Jaha, då var den här långa helgen tillända! Härligt att vara ledig tors-söndag. Förutom att jag hade butiken öppen på torsdag ( Kristihimmelsfärdsdag 15-19 ) annars har vi varit lediga både Micke och jag. Torsdagen gjorde vi ett gigantiskt jobb ute på gården i det växlande vädret med sol-regn-kyla. Vi flyttade på hela våran vedhög och staplade om allting+ att vi också staplade upp den blöta veden som legat flera år i en utspridd röra vid skogsdungen. Jag hoppas verkligen inte att vi drar på oss någon sorkpest för det var allt annat än trevligt längst ned på botten med maskar, svampar och en liten mus som sprang över veden.

Micke har också klippt ned våra gräsliga gamla ölands-tokbuskar som var allt annat än välvårdade framför Ida:s fönster. Därav vedförflyttningen, nu tänker vi göra en fin rabatt där istället med buskarna i mitten. Annars har Micke krattat, fixat och donat samt börjat märka ut var han skall borra för att gjuta pelarna till vår kommande altan. På torsdag kommer våra snickare så nu blir det mycket att fixa med.

På fredagen åkte vi som planerat till Härnösand och på vägen gjorde vi en avstickare på ett par mil till fösrt till gammelmormor Gunborgs grav och sen till Gussjö där mina föräldrar hade sin husvagn uppställd. Där fick vi mycket trevlig plockmatslunch och gott fika i det växlande vädret. Våra kaniner fick också följa med på resan! Dom var så nöjda i sin resebur och så fick dom vara ute mycket i koppel. Efter besöket i husvagnen åkte vi till min kompis Åsa med familj för att leverera gardiner som jag hade sytt upp till dem som nyss flyttat in i ett nytt enplanshus, superfint!

Vidare till Mickes föräldrar där Mickes mellanbror Ante och Lisen väntade, hemma från Stockholm över helgen och sedan anslöt också minsta brodern Christopher och hans Malin. Vi blev bjudna på en mycket trevlig 3-rätters meny, vin och sedan blev det förstås invigning av deras relaxavdelning på övervåningen. Kent hade också en drinklista som vi fick beställa ifrån!

Efter en supermysig kväll blev det övernattning i inte alltför bekväma tältsängar men det var kul att äta frukost, samt gå på stan i samlad trupp ( förutom Chris och Malin ) och ett fikabesök på cafe Rutiga duken ihop efter lite småshopping och strosande i Härnösands centrum. Det var verkligen länge sen vi gick på shoppingrunda i H-sand men jag kan tyvärr inte säga att jag redan nu längtar till nästa gång......Vi lånade med oss barnens kusin Fanny också så hon fick hänga med oss en stund. Tillbaka för att hämta kaninerna och koppla på släpvagnen hos Mickes mamma och pappa, återlämna Fanny och så förbi hos våra kompisar Carina och Patrik för att kolla in deras nyköpta hus på samma bostadsområde som svärmor/svärfar och min syster med familj så nu har vi många samlade! Där höll dom på med målning, tapetsering m.m.

Det blev en ovanligt dyster vistelse ändå i Härnösand med tanke på trippelmordet eftersom att staden är så pass liten så är det många som känner till både offer och gärningsman m.m. Vi åkte förbi huset och kollade på alla blommor och ljus, så otroligt tragiskt.

När vi väl styrde vår kosa norrut med släpvagn, kaniner och barn ( vi skall låna vagnen av Mickes pappa nu pga. bygget sen fick vi en korgfåtölj av Mickes bror som vi lastade på )Vi upptäckte sent om sider att vi var rejält hungriga så vi åkte in på resturang Hornöberget vid Höga kusten bron och åt en tidig kanonmiddag och satt och njöt i solskent medan barnen hade jätteskoj i lekparken efter maten. Jag fick laktosfritt och åt mer än vad jag har gjort på länge men kände mig tvingad att ta en halv morfintablett i förebyggande syfte istället för att drabbas av magvärk under resten av bilresan.

När vi kom hem så packade vi undan litegranna och så mötte vi upp Ida:s kompis från Stockholm, Wilma som var här och hälsade på mormor Ulla sen tog vi Wilma med oss och gick över till familjen Hållander för en liten resume och fotovisning från deras USA-resa. Vi satt ute på altanen med några glas vin och vi frös inte ens! Vid midnatt traskade vi hemåt och det var inte ens kallt då heller.

Idag har Micke varit utomhus hela dagen, Ida hade träning kl.10-11.20 och både Ida och Ella fick hit varsin kompis så jag tog med mig alla 4 barn på kattutsällning på Kempehallen! Otroligt vilket jippo för vanliga husdjur.......Några katter var dock enormt fina och så var det kul att se ovanliga raser.

Efter korv, pommes frites lök/tomatsallad m.m så bar det iväg på bortamatch i Husum för Ida:s ena lag som nu i år är ett mixlag för 99/98. Det blev vinst med 2-1 mot Husum, våra kompisar i Lilla Mosjön hade sin flicka Fanny i motståndar laget så det var kul att träffas. Vi hann även med en sightseeing i Husum och det var riktigt fint där faktiskt, många fina hus med otroliga lägen vid hamninloppet och ån som flyter igenom. Vi passerade hastigt Jeanette och Niklas och Jens hus så vi stannade och pratade en sväng med dom och fick beundra deras villa+ tomt. ( Dom som var med oss i Solberg i påsk, förutom Lilla Mosjön-familjen Elfving ) Väl hemma vid 21-tiden kokade jag återigen Risgrynsgröt i min nya Tupperware-riskokare så nu har vi mumsat oss proppmätta och Micke har just sett en snutt på ishockey-VM att Sverige vann mot Canada!

Vi är nu laddade för en ny arbetsvecka och nöjda med att faktiskt ha hunnit med en hel del trots att man alltid tycker att ledigheter känns på tok för korta! ( Och att jag tyvärr fortfarande har träningsvärk efter ved-staplandet!!! )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar