tisdag 11 maj 2010

Oväntat besök!


Idag hade jag en lugn morgon, kokade Dinkelgröt som jag åt med Inga:s hemkokade lingonsylt och kollade lite på datorn innan jag duschade och öppnade butiken. Jag ändrade om lite bland hyllorna, dammsög och gjorde fint och sen satte jag mig för att sy på en gardin-beställning. Jag poppade med Rix-fm och njöt av att göra det som är såååå kul, nämligen att sy. Då kom det plötsligt en yngre kille ( i min ålder ) och en dam i mammas ålder in i butiken och med sig hade de en pärm och ID-brickor och presenterade sig och sa att de var från Skattemyndigheten! Dom ville se om jag hade något kassaregister och hur jag skötte min bokföring!

Jag visade allt efter bästa förmåga och de hade egentligen inga anmärkningar men tyckte att jag skulle föra bok för varje gång jag sålt något så dom lätt kunde titta tillbaka om de ville dubbelkolla något. Jag skulle också skriva ut både för och efternamn på kvittona för identifiering men det kan ju finnas många med samma namn så det lät lite pinibelt att fråga mina kunder om både för och efternamn men OK då om det inte var värre än så. Dom tyckte jag hade en fin liten butik och jag hälsade dom välkommen åter, men det var dom INTE vana att höra......Det är tydligen inte alla som uppskattar deras besök........

Dagen förflöt på och jag blev klar med gardinerna och gjorde en god gryta men fläskytterfile och rotfrukter på tjejernas begäran. Det är dom som har gjort veckans matlista. Jag fick min riskokare idag hemlevererad av Anna som behövde låna bilen. Jag provade den direkt till köttgrytan och det blev superbra! Det blev Jasminris enligt Tupperwares recept med Balsamvinäger, socker och salt. Smakade som på resturang så den kan varmt rekomenderas. Jag skall prova att koka risgrynsgröt i helgen också.

Nu har jag varit ute på en kvällspromenad och när jag kom hem så stack Micke ut på en löprunda, Ida har just kommit från fotbollsträning med 98:0rna och Ella är trött efter både fotbollsträning och fest med fritids idag då dom grillade hamburgare med alla barn vid Vårbystugan.

Imorgon jobbar både Micke och jag så Ida skall få passa lillasyster fram till lunch då Micke planerar att avsluta sin arbetsvecka. Ida har fått uppgifter i Hemkunskap, en syssla varje dag ons-tors-fre eftersom dom är skolledig ända till söndag nu, så det får bli morgondagens syssla.

På fredag skall vi åka på middag hos svärföräldrarna för att träffas alla 3 bröder med respektive och så skall vi fira Ante som fyllde 31 år igår.

Nu blir det snart sängen..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar