måndag 3 maj 2010

Prao-elev!!!


Japp, då är första dagen på ( resten av mitt arbetsliv till 65 år?!? ) nya jobbet avklarad! Jag satt hela förmiddagen och försökte ta mig in på alla olika datasystem med diverse lösenord och uppdateringar sen i Maj i fjol då jag jobbade senast. Det tar ganska lång tid när man måste ringa till IT-support och sen skapa nya favoriter m.m. Jag möttes av trevlig personal och hade en allmänt lugn och trevlig dag där jag kände mig ganska onyttig men det känns himla bra att det får bli mer och mer eftersom och inte allt på en dag. Jag hade totalt glömt bort att man skall ha matlåda med sig när man jobbar ( om man inte vill äta halvhyffsad mat för 77 kr och kasta 2/3 eftersom jag inte kan äta så mkt ) Så det fick bli en ost/skinksallad i cafeterian som jag delade upp på lunch och em-fika.

Jag hade väldigt ont i hö sida av revbenen när jag åkte hem och var väldigt trött men maken fixade middag ( köttfärssås från frysen ) och spaghetti samt grönsaker. Sen fick vi besök av vår tilltänkte snickare med Håkan med fru, vi gick runt och kollade lite på tomt och ritning och sen blev det kaffe med pepparkakor. Jag har ordnat nya provisoriska skyltar till butiksdörren och den vid vägen samt den nere vid Duners kiosk, jag bara satte över de gamla öppettiderna med de nya tills jag får mina nya skyltar från ÖA.

Micke har varit ute på en löprunda och barnen ser på nystarten av "Bonde söker fru" med lite kvällsfika. Jag tänkte kosta på mig en timme i soffan med Hollywoodfruar, det var ett tag sen jag såg det.

När Micke slutat för dagen vid 12 på sista April ilade vi ner till Härnösand för ett besök hos en av mina barndomsvänner, Anette med familj och hund. Vi har inte setts allihopa på närmare 2 år tror jag så det blev mycket trevligt med em-kaffe hos dom. På vägen därifrån var jag och gjorde affärer hos en arbetskompis till min svärmor Yvonne. På begäran tog jag med mig några tyger som vi måttade iordning och som hon köpte till 2 rum så det var service på hög nivå och kul för mig! Valborgsmässoafton tillbringade vi hos svärmor och svärfar som bjöd vår familj och Mickes lillebror med sambo på förrätt med ostgratinerad avocado, lax på planka och glass med hallon till efterrätt, riktigt gott var det, jag är så förtjust i färsk sparris och det passar bra till "plankan".

Själva Valborgkvällen blev aningen strulig när vi strax innan kaffet fick "besök" av grannarna Sam, Maria och dotter Nora ( Ida o Ella:s bästa vän i H-sand ) De ville att vi skulle gå med dom till Majbrasan så alla vi rusade upp från middagsbordet, klädde på oss varma kläder och tog en promenad och beundrade brasan samt surrade med massa gamla vänner och bekanta, det var både korvförsäljning och fiskedamm. Vi träffade syrran och hennes familj också!

Vi blev då fler till antalet till efterrätten som fick vänta så lite kaffe med dryckestillbehör kom också fram medan barnen relaxade i bastun.

Upp med tuppen på 1:a Maj, samling kl.09.00 i Älandsbro för fotbollscup flickor födda -99 i en grupp och flickor födda -00 på planen bredvid. Lite otur dock att Ida vaknade med värk/senadrag på baksidan av ena låret ( i kombination med växtvärk ) så hon kunde helt enkelt inte stödja på benet i början av dagen och fick stå över första matchen men det blev bättre och bättre och efter en 10-timmar lång dag!!!! utomhus i kylan så åkte vi hem med en guldplakett och en lag-buckla, härligt med vinst i årets första utomhuscup ( 2:a i skolcupen inomhus ) Ida var så glad och hade för första gången en storpublik med både farfars, morfars, grannarna och våra underbara "extra-mormor/farmor" Gun och Sven-uno från Fröland som tog med sig Ella till en bondgård så hon fick hålla i ett nyfött lamm och sen planterade dom blommor, lekte och åt mat innan hon åter levererades till finalmatchen. Jag och Micke gjorde bla. en liten avstickare till Anna-Karin och Peter som fick bjuda på fika emellan två matcher så vi fick komma in i värmen en stund på eftermiddagen. ( avstickaren på fm. blev condis Tullporten, gott! )

Vi kom inte hem förrän kl.20.30 och hann bara med en stund i bastun och lite TV innan vi slocknade.

Söndagen blev lugn, stackars Micke dock jobbade från kl.08 till 17.30 pga. Bilexpo på Fjällräven center medan jag gick och plockade lite härhemma, tvättade och fixade lite och så gjorde jag Ida, Ella och hennes kompis Frida ett besök på Centret och kollade in bilar, fick glass av "Humlan" och dom hoppade hoppborg innan vi åkte och handlade och fixade taccos tills Micke kom hem.

Jag var bortbjuden på Tupperwareparty och det var himla trevligt och denna gång trillade jag dit på en "ris-kokare" för micro-ugn och en annan billig enkel burk........

Nä nu har jag liksom summerat helgen lite baklänges på något vis så nu är det nog dags för TV-soffan.

1 kommentar:

  1. Hej Malin!
    Va kul att du börjat jobba igen.
    Riskokaren har jag också köpt och är helnöjd. Är man många får man koka fler gånger men man slipper ju passa eländet så det inte kokar över. Jag är helnöjd med den!
    Kram

    SvaraRadera