torsdag 15 april 2010

Seg-dag


Idag har jag inte gjort många knop! Jag började dagen med att skutta upp och hjälpa Ella att skynda sig till skolan. Jag hade erbjudit henne att vara ledig med mig idag till hennes stora förtjusning, men imorse så ändrade hon sig i sista stund och då blev det bråttom!

Jag åt frukost, duschade och öppnade butiken kl.10 och satte mig och sydde klart 3 kuddfodral med kardborreband på som jag hade en beställning på. När jag hade gjort det kom Micke hem på lunch och efter det somnade jag i soffan! Ella cyklade på kiosken och postade ett brev till F-kassan som jag hade glömt att fylla i sen i måndags. ( starta-eget-bidragspengarna, ifylles varje månad )

Ella gjorde sig en sk."pizzamacka" och sen tog hon en dusch för att sedan sjunka ned i soffan och ser nu på "Hitta Nemo". Hon har hoppat hopprep varje rast idag och är lite mör i benen. Ida kom just hem och gjorde Ella sällskap i soffan med en tallrik kräm. Ida har spelat en innebandymatch efter skoltid, en mini-turnering mellan olika klasser, så det blev en extra lång skoldag.

Igår fick jag främmande av min jobbarkompis Ulla som hade varit ute på promenad i det fina vädret och jag hade inte ens klätt på mig för jag älskar att gå runt i min fina morgonrock som Micke köpte till mig när jag fyllde år. Jag insåg just att det kanske är läge och kasta dom andra två morgonrockarna som är i frotte`som jag har haft nästan sen vi träffades för 20 år sedan.....

Jag och Micke hade ett lunchmöte på banken igår, eftersom det var dags att binda om huslånet, som vanligt surrar vi om en hel del annat med Birgitta på Nordea som vi haft som personligbank-kvinna i massor av år. Hon är verkligen toppen för klantskallar som vi som inte är så bank/ räntor/ aktieinsatta!

Efter det gjorde jag en ärende-runda på stan där jag började med skomakaren där jag lämnade in vår fina tygkorg i skinn som Micke slet sönder handtaget på för ett tag sedan när han skulle dammsuga. Jag/vi hade fyllt den på tok för full så det skall vi inte göra om utan då isåfall ta i botten och inte i handtaget. Jag känner mig orolig för hur det skall bli när skomakaren stänger igen pga. åldern för det finns ingen annan och han är toppen!

Sen rusade jag in på affären Väskan ( där jag hade tänkt söka jobb men lät bli pga. erbjudandet från sjukhuset ) Där fyndade jag en ny börs på halva priset 74:50kr och det var inte en dag för tidigt, min var så trasig! Jag gick sedan upp på Oscargallerian och tog en snabbfika för mig själv medan jag "inredde" min nya börs och sen provade jag en snygg bikini på Trimph men byxorna var lite för minimala för min ålder så jag lät bli, trots halva priset! ( Pappa, visst hade jag tjänat på det inköpet också då? ) Däremot köpte jag 3 par sloggitrosor för 98kr ( brukar kosta 99kr styck )

Vidare in på grannbutiken Eurosko där jag handlade ett par beiga vårskor med snörning, typ promenadskor i ett märke jag gillade, Softwalk hette det och var ganska dyrt men jag köper inte skor särskilt ofta pga. mina fotproblem sen jag spelade så mycket fotboll så det kändes lite bättre med 20% rabatt......

Innan jag lagade middag som igår blev wokade grönsaker med kassler och Jasminris till, så fick Ida och Ella hjälpas åt att plantera vårens/ sommarens blommor med Tagetes, Solrosor, Ringblommor osv. som de omsorgsfullt valt ut på affären förra veckan. Ella älskar verkligen allt med blommor och trädgård och JAG tror att jag gör det ända tills det är dags att rensa eller så.......

På kvällen var vi kallade till föräldrarmöte för Ida:s fotboll och där blir det rivstart minsann, cup på 1:a Maj i Älandsbro ( firar dom inte Valborgsmässoafton där eller??? ) Vilket innebär att vi kan inte ha någon bjudning här som vi hade planerat för, det blir för jobbigt och osäkert med trötta föräldrar och barn som skall upp med tuppen och vara körbara......

Sen är det match i princip varje helg och förmodligen 3 träningar i veckan+ flera cuper, plantrensning, lotteriförsäljning m.m. Vissa tror att man inte har något annat för sig......

Snart börjar ju Ella:s fotboll också och där är ju Micke tränare. I helgen skall han vara ledare för Ella:s klass både lördag och söndag, samtidigt som Ida spelar samtidigt på en annan inomhushall, samma cup och jag har öppet i butiken på lördag. Nästa helg är det ledarutbildning både lördag och söndag och Ida skall ha träningsläger hela lördag och söndag. Vi har sen långt före jul planerat och betalat för vår återträff med 9:orna i Härnösand eftersom det är 20år sen vi gick ut men det är knappt vi kommer hinna dit! Jag blir snart galen på alla aktiviteter som hopar sig, vi kan snart inte lämna Domsjö!

Micke blev dessutom utvald att locka sponsorer till höstcupen i fotboll som vi skall arrangera tillsammans med killarna födda -99 och hade han inte tagit det så hade vi måstat gjort något annat. Det är ju liksom hans jobb i vanliga fall också.

Jag läste just att alla flyg är inställda norrut pga. vulkanutbrott på Island och vi har både kompisar på väge hem från Egypten, Thailand och USA, måtte dom inte drabbas alltför mycket man vill ju oftast hem när man börjar närma sig......Kanske är det tur just nu att vi inte tycks kunna lämna Domsjö.....

En som närmar sig här snart är Micke och då bör jag väl ha maten på bordet, han skall ut och springa ikväll har han aviserat och jag skall åka och handla mat!

2 kommentarer:

  1. Syrrans familj är strandade i Egypten p g a askan. Nya besked idag förhoppningsvis. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, jag kände att det var dags igen. Hoppas att jag kan fortsätta och inte tröttnar så fort :p

    SvaraRadera