tisdag 13 april 2010

Vår


Tänk att våren äntligen är här!!! Det är bara det att man i vanlig ordning vill göra ALLT på en gång.....

Efter ännu en komprimerad helg med middag, butik, 80-års firande i Härnösand, upp igen för kalas, fika på stan och slutligen internmatch för Ida i fotboll så tänkte jag ta en lugn måndag och mysa omkring. Ack vad jag bedrog mig, klev upp pigg som en mört kl.08 och började med frukost och kastade ut sängkläderna på vädring, sänglinnet i tvättmaskinen och så en långpromenad i den stekande solen. Jag höll på att kvävas i mina storskor och dunjacka! Väl hemma, hängde jag, tvättade och strök omvartannat mest hela dagen, lagade hemgjorda köttfärsbiffar av 1 kilo köttfärs, skickade Ida på fotbollsträning på cykeln, Ella till kompis på cykeln och jag tog en cykeltur och ramlade pladdask vid suggorna som gränsar till skolgården närmast oss när jag kom hem på cykeln! Shit vad jag har ont i mitt högra underben som blev rejält svullet med en blå utgjutning, ja vad säger man, "klommer"........( Micke hade dessutom skojat och bett mig ta det lugnt )

Jag fortsatte med att dammsuga ur sängarna, plocka ner gardinerna i matrummet, dammsuga lite golv m.m medan Micke var ute och bytte däck på båda bilarna och barnen såg på TV och åt kvällsfika. När barnen hade lagt sig så satte vi oss ned vid TV:n och såg på Hollywoodfruar med varsin kaffekopp i handen. Då strejkade min mage av allt jag hade företagit mig och en tablett Morfin och sängen blev ett faktum. Det måste vara vårens fel att jag tror att jag kan göra ALLT och lite till på samma dag trots att jag inte har hälsan med mig riktigt ännu.

Helgens 80-års firande blev mycket trevligt med massor av mat på exotisk planka med tillbehör och riktigt kul att träffa lite släktingar på samma gång! Huvudpersonen själv, min farfar Ragnar gav upp redan vid kl.19.30 då var han trött. Festen började sedan liksom.......

Vi bodde på ett fint hotell på Strengbergsgatan i Härnösand där ägarna var mina föräldrar så en frukost ihop hann vi med innan vi ilade upp tills Ellas kompis kalas på Knasiga kojan som började kl.12.

Apropå våren så röjde vi bland stövlar och skor, mössor, vantar och halsdukar i söndags, slängde, lade undan och tvättade samt torkade av skohyllorna i hallen med såpa osv. Nu känns det bra på den fronten men då kommer man på nästa förråd och skrymslen som bör uppdateras och rengöras. Micke hade en sån flax att han hittade sin slalomhjälm med glasögon som vi sökte så förtvivlat när vi skulle åka till fjällen! Den låg på en hylla i en garderob i garaget som tur var!

Idag har jag tagit det lugnare, sytt beställningar och haft öppet i butiken, suttit en stund på balkongen och fixat ännu mera tvätt och strykning, var kommer all tvätt ifrån????

Ida är hos Marielle, Ella har en kompis här nu efter fritids och jag skall snart göra middag, det blir makaroner och falukorv till Ella:s stora förtjusning! Om vi hinner så skall vi plantera årets fröer med tagetes, solroser m.m innan jag skall iväg på kvällens Föräldraråd på Domsjöskolan kl.18.30-20.00 där vi bla. skall diskutera reflektioner om händelsen i Bjästa och få träffa min namne, rektorn på Geneskolan där hon skall berätta om situationen för barn på Högstadiet, jag ser framemot en mycket givande kväll.

Måste till sist bara nämna att vi hade en mysig kväll hos Helen, Thomas, Mathilda och Thea i fredags också, dom bjöd oss på fördrink med tilltugg och sen plankstek med champinjoner, gorgonzolasås och färsk sparris och därefter rabarber/hallonpaj. Mycket gott och trevligt sällskap, barnen hade skoj tillsammans fram till midnatt då vi traskade hem i regnet.

Nu måste jag tillbaka till verkligheten med mina sysslor..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar