måndag 19 april 2010

Vårblommor


Igår em. såg jag årets första krokus på våran gård! Jag har sett dom på flera andra ställen och även Tussilagon men det är något speciellt när det är hemma hos oss! Lika glad blev vi på söndag kväll när vi skulle vattna våra små odlingar av sommarblommor som tjejerna planterade i onsdags i små plastkrukor. Det hade börjat växa i de flesta krukor och en del är redan ett par centimeter! Ella blev så lycklig, hon älskar blommor och odlingar.

Jag gjorde ju mina efterlängtade slingor igår med 3 olika färger som jag gjorde i höstas hos samma frissa men jag blev tyvärr inte lika nöjd igår, det blev lite för ljust känns det som, eller så är jag för ovan än så länge. Ida tyckte att mamma Malin var snygg och de andra familjemedlemmarna höll med tror jag.

Jag handlade mat på Hemköp, åkte och tankade min lilla bil och mumsade sedan i mig rostbiff och potatissallad till lunch, lite sent om sider eftersom att slingorna tog ett bra tag.

På em. ringde jag till Smärtmottagningen i Sollefteå för lite råd kring medicinerna som jag skulle vilja sluta med innan jag börjar jobba nu den 3:e Maj. Det kommer att bli svårt att sova utan kvällsmedicin men kanske det ordnar sig automatiskt om jag är slutkörde efter en arbetsdag! Det känns som att jobbet kommer att ta mycket energi eftersom jag inte arbetat med vårdplaneringar tidigare.

Jag gjorde en god gryta på fläskytterfile, potatis och rotfrukter till middag och Ida stack iväg på fotbollsträning. medan Micke diskade tog jag en power-nap på sängen med Ella som såg på Animal planet på vår säng-TV. Jag och Ida var sedan på kostutbildning på skolan för fotbollens räkning. Det var vårt lag F-99 tillsammans med F-98 som hade anlitat en Dietist att föreläsa om kostens betydelse för idrottande tjejer i växande ålder. Det har nämligen visat sig att det äldre laget har flera flickor som har "slutat äta" då dom tror att de skall bli tjocka! Dom är knappt fyllda 12 år...... Hursomhelst så var det en givande kväll och ett bra initiativ men man blir förundrad över vissa föräldrar som sitter och suckar och sms:ar och smiter tidigare för att dom inte ids lyssna.......

Micke har återigen blivit tillfrågad att bli ishockeytränare till 15-åriga pojkar men det tar alldeles för mycket tid. Om han hade fortfarande velat lägga så mycket tid på ishockeyn så hade han lika gärna kunnat spela. Nu laddar han och de andra ledarna för fullt för att köra igång med fotbollsträningen för Ella:s lag, mycket telefonsamtal, ledarträff imorgon kväll osv. I år blir det nog 2 ggr i veckan till Ella:s glädje, hon längtar såååå.

Ella är så sur när hon skall gå till skolan nu för hon vägrar ha vindbyxor på sig mot lera och väta, hon vill bara hoppa hopprep på skolgården och anser sig få slippa men regeln är lika för alla för att de skall slippa sitta med blöta och leriga käder i skolbänken. Idag skall hennes kompis Emelie följa med hem, så då lär det bli hopprep för hela slanten.

Jag fick ett trevligt sms igår från en gammal klasskompis från Härnösand, Johanna som också kommer att gå på helgens återträff i Härnösand. Det är 20 år sen vi gick ut klass 9. Hon ville att vi skulle gå tillsammans och det känns kul eftersom min närmsta kompis därifrån, Cissi, hade blandat ihop datumen och kan inte gå. Vi har stora förväntningar på kvällen och Micke som gick i min paralellklass skall ju också gå fast på en annan förfest med sin klass och jag med min för att sedan mötas.

Vi håller på att kolla Legoland till sommaren med fam. Elfving från Lilla Mosjön men det verkar som att det blir som vi befarade, det blir för dyrt i förhållande till hur få dagar det blir. Jag och Ella kollade djurparker igår också, för det gillar båda flickorna skarpt.

Nu måste vi snart köra igång med altanbygget som blir sommarens stora händelse för vår del. Micke har börjat kolla runt med snickare, virke m.m Ritningen har vi ju sen arkitekten ritade den ifjol så den står vi fast vid.

Nu skall jag snart öppna butiken och fortsätta sy på en beställning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar