torsdag 1 april 2010

Glad Påsk!


Idag är det liksom två högtider i en, man får både påsk-ägg och påhittade April-skämt på samma dag, typ! Knasigt värre men jag gillar påsken, dels för att vi alla är lediga tillsammans och dels för att vårkänslor börjar infinna sig och att det känns mysigt med påsk-gräs och annat pynt med gulliga kycklingar!

Tjejerna har just gått till skolan, Micke ligger i sängen och läser ÖA och jag skall försöka resumera allt som hänt sen sist men jag kommer nog att skippa många detaljer så ni inte somnar ni som mot all förmodan läser detta!

Jag fick ett uppsving med firman när jag fick en stororder med gardiner till ett helt hus men jag höll också på att stupa av allt som skulle sys och jag levererade ALLT på bara några få dagar för att få det hela ur världen. Jag var dessutom hem till kunden och satte upp alla gardiner i tisdags-kväll. Kunden skulle föra över resten av pengarna igår men jag har inte sett till några pengar ännu så jag hoppas att hon inte lurar mig.........( men tygerna och lite av arbetet har jag ändå fått förskott på, ifall hon skulle skippa resten ) Hon kanske gör det idag, jag skulle vilja kunna koppla av och slippa oroa mig nu när vi skall till Solberg med 2 familjer till.

Vi handlade all mat igår enligt det vi har delat upp mellan oss familjer och Micke skall packa det mesta idag så vi är resklara tidigt imorgon. Vi får nattgäster ikväll, farmor och farfar kommer ikväll och sover över till imorgon, det blir trevligt även om vi sticker på fm.

Ella skall ut och gå påsk-kärring med 2 kompisar ikväll och Ida blir nog hemma, hennes båda närmsta kompisar är bortresta. Ida stukade fingret igår på skolan när dom spelade basket så det kändes trist nu när slalombacken väntar i helgen.....

Igår fick jag ett bra erbjudande från sjukhuset! Jag har ju aviserat att jag skulle återvända från min tjänstledighet from. 1/5 och jag skulle ju inte få förlängd tjänstledighet utan bli tvingad att säga upp mig om inget lämpligt jobb kunde skakas fram på mina 50% Jag är alltså inte beredd att arbeta kvällar och helger på vårdavdelningen, det blir för tungt och det "finns ingen plats" för mig på Dagvården dit jag trodde att jag skulle återvända. Allt handlar om brickor i ett spel men hursomhelst har avdelning 2 ( gamla avd 7 ) fått ett tillskott på 50% tjänstgörande sjuksköterska och det har personalen gemensamt beslutat att använda sig av en sk. vårdplaneringssjuksköterska som dom hade tills i våras innan den tjänsten drogs in ( typiskt Landstinget att handla först och backa sen! )

Jag har iallafall fått det erbjudandet som känns lockande. Jag sitter alltså som en länk mellan sjusköterska/ behandlande läkare på avd. gentemot kommun ( hemtjänst och distriktsköterskor ) patienten och dess anhöriga när den inneliggande patienten anses medicinskt färdigbehandlad och behöver någon form av resurs om han/hon inte kan återvända till eget boende utan hjälp från någon "instans"eller kanske behöver byta boende, beroende på hälsan/ sjukdomen.

Detta skulle innebära att jag finns på vårdavdelningen må+ ons och fredag varje vecka mellan 8-15 ( vi skall kolla ev. dagar och tider närmare, detta var ett förslag ) Alltså inga kvällar eller helger och inga tunga lyft eller vanliga sjuksköterskesysslor. Jag får en liten vrå innanför sjuksköterske-expeditionen där jag har dator och tillgång till patientjournaler ( också data numera ) Jag skulle få fundera under påsken men det konstiga är att någon plan B finns ej i nuläget och jag kommer att underlätta för en annan kollega som slipper arbeta helger utan oxå får fortsätta med dagtid så det känns ju tudelat eftersom jag ville till Dagvården tror jag, fast å andra sidan vill jag inte det utan känner mer för administration nuförtiden. Jag själv tycker att sjuksköterskeyrket är så mycket försämrat sen jag tog examen så jag tror jag passar bättre med ett sånt här jobb. Det känns som jag har gjort mitt i patientarbetet.

Jag hade egentligen tänkt söka jobb på Väskan, en väsk-affär på gågatan ( kanske hörs på namnet...) Lönemässigt så är sjukhuset bättre och då slipper jag lördagsjobba eller arbeta till kl.18 som handels har.

Min lilla butik då? Ja, jag lägger ju liksom krokben på mig själv men jag är alldeles för sällskapssjuk för att bara vara hemma och vänta på kunder så varför inte prova både och? Jag kör så så länge jag orkar, det är ju ingen rusning i butiken när den är öppen utan jag hinner med mig när jag tar emot beställningar så jag vägrar att stänga min dröm........

Jag har hunnit med 2 besök hos min "nya" kurator och det går mycket bra, jag håller faktiskt, hör och häpnad på att återfå lite känsel i mitt nervskadade område på hö sida av revbenen/bröstkorgen så det känns bra. Jag använder inte bedövningsplåstret varje dag nu!

Jag har nog lyckats gå upp i vikt någor kilo för det känns direkt på mina kläder! Jag hade en liten stadsrunda för mig själv igår efter lunch, vilket sannerligen inte var igår och då lyckades jag med bedriften att handla ett par jeans för 78 kr på Vero Moda ( tighta att ha långtröja över ) och 2 långtröjor på Bik Bok för 99 kr, alltså 3 klädesplagg för under 200 kr, det kallar jag shopping! Jag som nästan alltid brukar handla dyra märkeskläder.......

Det roligaste var ändå att gå och handla till barnens påsk-ägg. Ida fick en bok i Lasse-Maja serien ( som hon inte hade men tyvärr läst på skolan ) Ella fick ett sällskaps-spel där man skall steka ägg. Dom fick varsitt hubba-bubba och en påsk-skumgodispåse och ett ägg tillsammans med Melodifestivalskivan som dom så gärna velat ha. Tidigare har dom fått ägg av både mormor och morfar och Gun och Sven-uno så dom har tur dom.......

Jag gav mig själv ett påskägg också, förutom kläderna köpte jag en samlings-CD av Ted Gärdestad och en ny pocketbok av Viveca Sten som jag läst 1:an av 3 möjliga. Boken om Barack Obama känns slö, kommer nog att avbryta förkovrandet i den snart......men nog är det coolt med att han lyckats med sjukvårdsreformen i USA även om den är modifierad och han har fått backa på många punkter, så är det stort!

Vi såg på nya TV-programmet "Anna Anka söker assistent" igår och man vet bara inte om man skall skratta eller gråta! Det berör det grövsta iallafall, inget snack om saken att hon är ett fenomen för sig.....

Ikväll måste jag se på "Plus" dom skall granska Anticimex som husbesiktare och jag tyckte att jag skymtade en Ö-viks mäklare på reklamen inför ikväll och vi blev ju blåsta när just dom missade våran vattenskada 2 veckor efter att vi flyttat in fanns den men inte vid besiktningen påstods det men nya firman som kollade sa att det måste funnits tecken redan då, det såg dom. Vi tog inte ärendet vidare men kanske det hade lönat sig.....

Nä, butiken skall öppnas och strykhögen längtar efter mig......

GLAD PÅSK! ( förra årets upplaga av Ella som påsk-kärring på bilden )

1 kommentar:

  1. GLAD PÅSK! Va roligt att det verkar lösa sig med jobb.

    SvaraRadera