måndag 11 januari 2010

Ella 7 år!


Vad är det för en da? Nej de är ingen vanlig dag för de är Ella:s födelseda, hurra hurra hurra!

Idag fick Ella vara ledig eftersom det är hennes 7:års dag så morgonen började med att vi lagt paketen i trappen, som vi gjorde till Ida så Ella började med att öppna ett paket från oss med en Ice Age duschcreme och sen ett Barabapapa-spel av farbror Ante och Lisen och sen det största paketet från oss, ett Pet-shop hus som hon så länge har önskat sig! Micke flexade lite på jobbet och när han åkte så tror jag att Ella och jag höll på i en timme med att klippa lös alla detaljer med djur, matskålar, hundben m.m som tillhörde Pet-shop!

Efter det åt vi frukost och hoppade i varsin mysdräkt som vi har gosat i och lekt med Pet-shop huset och byggt med hennes nya Aqua-pärlor. Mysdräkten fick Ella av farmor och farfar igår, den var blå/lila med Hello Kitty på som hon blev väldigt fin i och Aqua-pärlor fick hon 2 likadana askar, en av farfars och en av moster Katarina med familj.( gör inget att de är lika eftersom dom inte går att återbygga )

Vi hade ju släktkalas igår som började kring kl.12 med att Gun och Sven-uno kom först och sedan kom farmor, farfar, farbror Christopher med sambo Malin och gammelmorfar Gunnar. Vi fikade kakor, tårta och kladdkaka. Efter gemensam paketöppning för både Ida och Ella som firades ihop så kom moster Katarina med sambo Fredrik och kusinerna Fanny och Fabian med mera paket. Dom fick snabbfika för sen började vi med maten som jag hade förberett. Det blev köttfärsbiffar med sås och kokt potatis, morötter och ärtor till. Till syrran hade jag gjort laxburgare med kall lime-sås.

Vi hade en väldigt trevlig middag där vi mestadels pratade om vilken mat man åt förr, kalvdans, uppstekt tunnbröd, stekt strömming till frukost för gammelmorfar Gunnars del m.m. Vi hade himla trevligt iallafall och barnen busade på nedervåningen med singstar, inlines och spel.

Efter maten blev det en kafferunda till men med bara en kaka var pga. mättnad och sen när gästerna hade åkt och vi var proppmätta och varma ( det blev väldigt varmt inne eftersom det blev mildare ute och många människor ) så tog Micke och jag en långpromenad medan Ida och Ella såg på Ella:s nya film, Kalle och chokladfabriken. Vi känner oss väldigt nöjda och barnen var glada över sina presenter men vi saknade mormor Mona och morfar Gunnar som ligger nedbäddade i förkylning, tyvärr, så dom får sina paket av dom senare. ( Krya på er mor och far! )

Annars hade vi ju en tokrolig dag även i Lördags då barnen hade sitt gemensamma barnkalas på det nya leklandet "Knasiga Kojan". Dom hade bjudit 5 st kompisar var och vi fick ha ett rum med knallblåa väggar, långbord, massor av ballonger och dukat fint med mycket färger. Alla barn fick saft, varsin skål med glass, strössel, sås och kex-rullar i och födelsedagsbarnen fick störst skål och en skylt på dörren till rummet. Efter paketöppning och fika fick dom busa så mycket dom orkade i leklandet och till en början lekte dom " tagen" tills dom nästan föll ihop på golvet av trötthet.....

Vi hade sagt att det skulle vara kalas mellan kl.14-16 men vi var kvar nästan till kl.17 då det stängde för dagen för det blev mindre folk då, var lite väl många när vi kom dit! Vi skjutsade hem så många som vi fick plats med i bilen.

MEN en stor eloge till personalen på Knasiga Kojan, jag och Micke är mer än nöjd och nog för att det blev ett dyrt kalas så var det värt det i våra ögon, vi som fick se hur kul de hade medan vi satt och drack kaffe och åt glass med uppsikt över barnen på "balkongen" inne i lokalen........

På kvällen blev det lördagsgodis och Robinson i vanlig ordning!

Jag måste bara berätta om fredagen också eftersom jag varit slarvig med bloggen några dagar nu. Jag var så trött efter allt bakande och stökande som husmor på torsdagen så jag kom mig inte ur sängen förrän nästan kl.11 och sen gjorde jag inget mera vettigt än att jag åkte och handlade mat på fredageftermiddag, för då fick nämligen Ella följa med sin kompis Stina på Paradisbadet med hennes storebror Nils som går i Ida:s klass och deras pappa. Ella kvittrade som en lärka när jag gjorde matsäcken, dom åkte kl.14.45 på fre-em och kom hem när Lets Dance just hade börjat vid kl.20 och Ella hade simmat 14 st längder i 25 meters bassängen och så hade dom busat som bara den så hon såg inte så många minuter på Lets Dance innan hon somnade utmattad i mitt knä i soffan! Apropå det, vilken katastrofal klädsel Jessica Almenäs hade på sig! Nog för att hon nyligen fått barn med Kristina Lugn ser ju ut som rena pinglan i jämförelse med Almenäs den där aftonen......( om nu Kristina Lugn hade varit med alltså )

Ja, vad säger man?!? Hyffsad helg för våra döttrar, framförallt Ella då med badhuset, kalas på Knasiga kojan, släktkalas med paket och idag hennes egen dag!

Ida hade det inte så dåligt heller minsann, hon fick rå om oss själv på fredagkväll efter att ha haft både Lina och Olivia här och sen paket igår också. Nu ikväll blir det middag på Sibylla i stan, för det har Ella önskat sig så vi möter upp pappa Micke där och sen när Ida har tränat ikväll så skall vi se på nystarten av "Familjen annorlunda", det gillar tjejerna när dom har så många barn.

För mig räcker det alldeles utmärkt med våra 2 juveler så vi kan skämma bort dom ordentligt. Ella och jag ha hunnit med med en sparktur och ett inköp av en klubba med Pet-shop klistermärke idag också, härligt milt väder var det! Nä skepp ohoj, ni iväg på Sibylla!

Imorgon firar Micke och jag 20 år tillsammans så kalasandet tar aldrig slut!!!!!!!!

1 kommentar:

  1. Ja det är full rulle hos er också läser jag. Ni verkar ha det jättemysigt och tar vara på stunderna med varandra.
    Kram

    SvaraRadera