tisdag 26 januari 2010

Resume


Nu har jag inte skrivit på drygt en vecka men det har hänt massor! I torsdags hade jag och Sandra ( min praktikant ) en arbetsdag då vi tillverkade mycket varor av mina tyger samtidigt som jag sprang runt och små-packade för att åka till Härnösand på kvällen. Det enda som var lite glädjedödande var att jag missade två damer som var in i butiken utan att vi hade hört pinglan så jag kände mig så besviken när jag kom ned och såg ryggtavlan på dom.

Svärmor hade tagit bussen upp för att kolla in mina nya varor och för att hälsa på gammelmorfar Gunnar så jag och tjejerna fick sällskap i bilen till Härnösand. Väl där fikade vi go-fika innan det var dags för Ida och Ella att krypa ner till säng och se framemot en hel helg med farmor och farfar. Micke kom ned vid midnatt sedan han arbetat och agerat chaufför efter matchen mellan Modo och Timrå som Timrå vann i sudden. Syrrans kille Fredrik hade med sig 2 st kompisar till Fjällräven center så det passade bra att Micke kunde köra dom och samtidigt få skjuts.

Upp i ottan och bilade ner till Sundsvall tillsammans med min svägerska lill-Malin som jag nu kallar henne! Hon har börjat sjuksköterskeprogrammet i Sundsvall så om 3 år blir hon även lilla-syster- Malin. Hursomhelst så lämnade hon oss på tågstationen och tog sedan hem vår bil till Härnösand igen och vi susade till Stockholm med x2000 för helgens höjdpunkt: FORMEX-mässan i Älvsjö.

Vi var på centralstationen redan kl.11.30 och hade bestämt oss för att åka direkt till mässan men vi kände att vi ville checka in på hotellet ( Park Inn i Solna ) och fräscha till oss och lämna våra i och för sig små resväskor men ändå! När Micke hade duschat, jag sminkat mig och bytt skor m.m så skulle vi hoppa ned och ta en Tunnelbana med 3-dagars kortet vi köpte direkt på stationen. Då hade Micke glömt biljetten i dom andra byxorna på hotellrummet! Tillbaka igen, sen kom vi på att vi måste äta lunch och allt tog sin lilla tid så det slutade med en långpromenad från Drottninggatan genom hela gamla stan och slutligen ett anrikt kondis på Järntorget ( Sundbergs, rekommenderas! ) Efter mycket gående och 2 tröjinköp för Mickes del bestämde vi oss för bio eftersom vi inte kunde se "Luftslottet som sprängdes" på vår 20-års dag var vi förväntansfulla och mycket tidiga, vi stod i kön redan kl.17 på Hötorget men det visade sig att den gick bara kl.17.50 och 3 st spridda platser kvar och vid Råsunda där vi bodde fanns det plats men bion började kl.17.30 och då hade klockan hunnit bli 17.20 efter köandet och inga platser alls kvar på nya filmen "Snabba cash"så tyvärr ingen bio men väl en otroligt god middag på en italiensk resturang, Sogni hette den i hörnet vid stureplan, jag åt en Carpaccio och Micke en oxfilepasta och jag köpte ett glas vitt vin för 80kr glaset! Nåja, gott var det.

Lördagen började med god frukost på hotellet och utan stress begav vi oss till Formexmässan och där var vi nästan till stängningsdax kl.18 och det var häftigt att uppleva, kul att träffa mina leverantörer av både ljus och desigande tygerna, disktrasor, brickor m.m Jag beställde ur vårkollektionen och skaffade mig också ett par nya leverantörer och gjorde direktbeställningar även med dom samt tog broschyrer och prislistor på ytterliggare ett par stycken. Jag frös hela dagen och när vi äntligen kunde pusta ut på hotellrummet med wokad mat och dricka ( hämtmat upp på rummet ) så kände jag att jag hade feber och vi njöt i fulla drag av vår stora godispåse och Robinson efter att Modo vunnit mot Frölunda ( kollade text-tV ) Vi somnade ovaggade med onda ben och fötter. Vi träffade Mickes mellanbror Andreas bara som hastigast på T-centralen för vi orkade inte hänga på och se Modos match på Olerys.

Söndag blev en lång resdag men i lugna etapper med frukost och packning lugn och ro och sen x2000 med varsin bok i tyst kupe som via alltid bokar när vi åker tåg. Då får man sova, läsa eller bara stirrra ut genom fönstret och slippa höra folk prata i telefon om alldeles för privata händelser!?! Som dom inte har vett att hålla för sig själva, överallt på tunnelbanan, väntsalar, cafe m.m. Jag börjar ledsna på alla frispråkiga människor, kanske är det ett ålderstecken.......

När vi anlände till Härnösand för middag hos svärföräldrarna inna hemfärd så möttes vi av 2 trötta men glada barn som hade åkt både skridskor och skidor, varit på stan, haft mormor och morfar också på fikabesök m.m så dom var nöjda, synd bara att Ella hade haft feber på fredagkväll men som tur var hade hon piggat på sig.

Igår måndag gjorde jag inte många knop utan tog det lugnt på förmiddagen och packade upp våra väskor och påsar på eftermiddagen. Efter ris och korvstroganoff med äpple, lök och bacon så åkte jag på Hemköp i Sund och veckohandlade medan Ida tränade innebandy. Jag brukar åka på Willys eller coop i vid rondellen i Sund när det vankas veckohandling men av lathet och det faktum att jag inte behövde handla så mycket denna gång, föll valet på Hemköp. Där hämtade jag också ut ett fint paket som min kompis Pavla från Tjeckien har skickat till mig med 3 olika burkar med hudprodukter. Det var en serie som tillverkas i Tjeckien som luktade som en blandning mellan kockos och vanilj, superfräsch en tub med hand/nagelcreme en burk med body butter och en duschcreme samt 2 st kort på deras döttrar Daniela och Tereza, jag blev så glad! Inget brev men vi mailar och sms:ar ändå men på baksidan av kartongen stod det I miss you/ Pavla så det värmde enormt.......Kvällen tillbringades i vanlig ordning med fika och Tv-programmet " familjen annorlunda"för mig och barnen medan Micke hade köpt hem Modo-matchen då dom vann mot Linköping på bortais!
Bilden är på blommorna jag fick av Micke på vår 20-års dag, fina va?

1 kommentar:

  1. Jættefina blommor! Hos oss får jag køpa blommor sjælv, Leif tycker det ær att kasta bort pengarna då de ændå vissnar...*skratt*...men jag ska inte klaga, han ær urduktig på att køpa andra presenter som inte vissnar:)
    Skønt att se dig hær på bloggen igen...blev næstan lite orolig ett tag då du varit lite tyst...
    Kommer hem från Norge på fredag och åker igen den 15:e....vi får bestæmma nån date dæremellan!Kram!

    SvaraRadera