onsdag 6 januari 2010

Julgransplundring


Gårdagen blev en mysig dag för Ida och oss. Hon blev väldigt glad för alla fina paket hon fick av oss, mest kläder men också ett lila not-ställ som hon kan använda när hon spelar gitarr, några örhängen och vantar från Frankrike m.m. Efter lunchen och paketöppningen kom Olivia förbi och lekte en stund innan vi skjutsade damerna på bio, Alvin och gänget 2 som dom tyckte var kul. Pop-corn, dricka och en bilpåse hade det blivit också!

Jag och Micke åkte på ICA Kvantum och handlade mat och så hyrde vi 2 Wallander-filmer och en barnfilm om tomtar och troll på Hemmakväll.

Middagen Ida hade önskat blev stekt kyckling med pommes och bea-sås och till efterrätt blev det glace au four med flera olika sorters bär. Vi blev så proppmätta att när vi alla lade oss i vår säng för att se filmen om tomtar och troll så slutade det med att både Micke, jag och Ida sov nästan hela filmen och Ella som inte åt efterrätten höll sig vaken hela filmen som slutade kl.22.40........

Imorse sov vi på tok för länge så efter frukost vid 10-tiden var Micke och jag bara tvingade att gå ut i kylan på en vakna-till-promenad runt kvarteret. Skönt men ofantligt kallt om ansiktet -17 grader och det kändes. Medan vi var ute så gjorde barnen sig fina för dagens julgransplundring på Folkets park, Landstingets årliga fest för sina anställda med familjer. Varje år är det mycket folk och många som man känner men visst märktes det i år att många är avskedade, tyvärr inte lika stor uppslutning men vi hade väldigt trevligt. Jag åkte dit trots att jag är tjänstledig men jag har ju å andra sidan missat 2 gånger då vi bott utomlands så det kändes som det jämnade ut sig att anmäla sig och åka även i år. Barnen tycker det är så kul att dansa till alla de traditionella sångerna runt granen liksom på midsommar när man dansar runt midsommarstången. Vi började med att fika, därefter dans och sist men inte minst så fick alla barn en julklapp anpassade för åldern och en Tom-och Jerry godispåse!
Pappa Mikael var ute i Bjästa och packade ihop sina ishockeygrejor och surrade lite med KB-pojkarna som hade träning mitt på dagen idag, så nu är den epoken över på riktigt......

Nu har vi bytt gardiner på Ella:s rum och städat till lite där och så har vi ätit sill, potatis och därefter köttbullar, sås och potatis till middag. Nu skall vi återigen taga plats framför brasan som så många andra kvällar denna juletid men nu är det sista kvällen innan skolan börjar och tack och lov är det en kortvecka, jag kommer att längta ihjäl mig efter barnen när dom är i skolan nu när man har fått rå om dom i flera veckor från morgon till kväll!

Jag har butiken öppen imorgon och Micke jobbar långdag med kvällsmatch hemma så det blir verkligen vardag på en gång och honom kommer jag naturligtvis att sakna med detsamma han stänger dörren ända tills han kommer hem vid 22.30-tiden, jag är hopplös!
Vi tänkte se en av Wallander filmerna ikväll när barnen har skuttat i säng men jag känner på mig att dom inte somnar i första taget, vi har ju vänt lite på dygnen......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar