lördag 28 november 2009

Gudstjänst


Idag har varit en bra dag, klev upp kl.06.00 och väckte Ida som skulle åka buss till Sundsvall för att spela 2 innebandymatcher. Efter frukost och lycka-till-kramen så gick jag och kröp ner igen hos Micke när Ida hade gått. Hon skulle få åka med grannen Helena som skulle följa med på bussen så hon tog sin väska och klubba i morgonmörkret och gick iväg.

Micke åkte till Bjästa på fm. för att träna inför morgondagens match mot Antjärn och Ella:s nyvunna kompis Julia kom för att leka.

Jag stuvade om lite i butiken som jag sedan öppnade kl.11. Jag hade köpt 2 nya vita hyllor från IKEA( via Micke:s pappa ) så nu blev det ännu bättre. Några kunder hade jag idag, typiskt bara att dom kommer samtidigt!

Jag och Ella åkte på stan och klappade små ponnyhästar på torget och jag passade på att handla ett klot i smide av en kollega från Starta-eget utbildningen som deltog i torgets julmarknad. Jag satte upp det i taket nere i gillestugan, blev jättefint med ett värmeljus i. På den kroken hade jag tidigare ett teracottakruka med en plastblomma i !?!? Ganska gammalmodigt så det var verkligen dags för förnyelse.....

Men nu till dagens höjdpunkt! Ella hade ju uppträdande i Domsjö:s lilla mysiga kyrka i samband med en adventsgudstjänst så jag och gammelmorfar Gunnar följdes åt och bänkade oss längst fram för att avnjuta sångerna från alla välklädda barn!

Gud ( bra ordval?! )vad mysigt det var att få se dem tåga in samtidigt som de sjöng och därefter höra en skicklig präst berätta på barn-nivå ( så jag också förstod, blond som jag är ) om julen och vad det är vi firar egentligen. Julen är ju inte enbart uppfunnen för I-phone, mobiler och Nintendo-wii spel......

Det var vackert och mysigt att sjunga psalmer tillsammans och mäktigt när barnen tände varsitt ljus i klotet vid altaret. ( Alla utom Ella som har väldig repsekt för eld )

Efteråt fick vi kaffe i församlingshemmet tillsammans med barnen.

Ella:s höjdpunkt var dock när vi på vägen hem hämtade Julia igen som kom med oss för myskväll med Robinson, godis och översovning. Nu sover barnen sött på Ella:s rum och Micke är nog på ingång från kvällen sena Modo-match som slutade med seger mot Rögle. Ännu en världsstjärna gjorde ju entre i Räv-lyan, nämligen nr 19 och då menar jag inte min egen Micke ( som hade 19 i Modo ) utan Markus Näslund som gjorde en efterlängtad comeback.

Imorgon kommer svärmor och svärfar, dom skall återlämna vår storgumma Ida som blev kvar hos dom i Härnösand efter att farmor tittat på hennes matcher i Sundsvall. Första matchen vann dom och den andra blev oavgjord och det är bra gjort mot dem som är 1 år äldre.

Tänk, ikväll har det snöat så det är en vinterklädd gård jag tittar ut över!

1 kommentar:

  1. Jul och barn hör ihop. Du är inte ensam om terrakotta och plastblommor. Slängde den sista i våras. Otroligt vad saker kan få hänga med. Ha en mysig advent.

    SvaraRadera